יום האישה הוא הזדמנות מצויינת מבחינתנו לדבר על נשים בעולם ה- SEO ולראיין נשים בולטות בתחום.

אם בשנים הראשונות שלנו נתנו שירות בעיקר למקדמי אתרים גברים, משנה לשנה המאזן משתנה ואנחנו שמחים לשרת יותר ויותר מקדמות אתרים.

מה ההבדל מבחינתנו, אתם שואלים? אז נגלה לכם בשקט שיש כיף גדול בעבודה עם נשים: הן קשובות יותר, מכבדות, מקצועיות ו…לא, בניגוד לסטיגמה, הן לא פחות טכנולוגיות ולא פחות טכניות. אנחנו פוגשים נשים מלאות ביטחון, שיודעות בדיוק מה הן צריכות, יודעות לדרוש ויודעות להגיד תודה ולפרגן.

אז האם ב-2020 השיח על הבדלים מגדריים הפך לפחות רלוונטי? לא לגמרי. לצערנו ברמה הניהולית, בדרג של מקבלי ההחלטות, אנחנו עדיין רואים רוב גברי מובהק.

החלטנו לראיין 4 מקדמות אתרים כדי להכיר מקרוב יותר את העבודה שלהן, איך הגיעו לתחום, עד כמה הן מרגישות את ההבדלים המגדריים, האני מאמין המקצועי שלהן, וגם… היינו חייבים: מה הן הכי אוהבות ב- ZEFO.

הראיונות הותירו בנו תחושה ואמונה שבשנים הבאות נראה יותר נשים גם בדרג הניהולי הבכיר.

קבלו את החיוביות והמעצימות: ורד חורי, לירז פוסטן, מיכל כהן ולירז אפרמוף.

ורד חורי, מנכ"ל ובעלים EWISE

עוסקת בתחום: משנת 2004

עובדת עם ZEFO: תשע שנים

אני מאמינה: בשיווק הוליסטי. בקידום אורגני שעובד בסינרגיה עם כלל האפיקים השיווקיים.

הכי אוהבת ב-ZEFO: כמנהלת, המיילים בפוש מאד עוזרים לי. הדוחות הממוקדים ותמונת השינויים בדירוגים עוזרים לי להשאר עם האצבע על הדופק.

הכי התחברנו: "כל מגדריות מקצועית, היא תוצאה של תקלה בתרבות או בחינוך".

ספרי קצת על עצמך

שמי ורד חורי ואני מסתכלת תמיד על חצי הכוס המלאה. גם כשזה ממש מאתגר ???? אני נשואה לחבר הכי טוב שלי (בכל זאת, ביחד מהתיכון…) וביחד אנחנו מגדלים ארבעה ילדים (אה!! פעם ראשונה שאני כותבת את זה) – שלושה בנים ובת.

ספרי לנו על EWISE

EWISE היא סוכנות לשיווק, פרסום וחווית לקוח. אנחנו מאמינים ששיווק, פרסום וחוויית לקוח מדויקים מאפשרים מציאות מרגשת ומפתיעה שנוגעת במותגים ובאנשים ומאפשרת להם לזרוח. בעזרת אסטרטגיה חכמה ומגוון עשיר של כלי דיגיטל, אנחנו מייצרים שיווק חכם וסינרגטי לעסקים גדולים, קטנים, וגם לאלו שבאמצע.

איך נראה היומיום שלך כמנהלת חברה?

היום יום שלי מאפשר לי לשלב שתי אהבות ענקיות: אנשים ושיווק דיגיטלי. בגדול אני שרת החוץ ???? בשוטף מטפל הצוות המהמם והמקצוען שרץ איתי, ועם זאת אני מכירה את כל הפרטים ומעורבת ברוב הבריפים כיועצת ומכווינה. אני גם מרצה הרבה ומייעצת לארגונים וקולגות.

איך הגעת לתחום השיווק הדיגיטלי?

מכיוון אחר.. ניהלתי את הקורסים ואת השיווק של מכללת דעת השרון (לימים נמכרה והחליפה את שמה למכללת השרון). זיהיתי בעולם מגמה חדשה ובניתי את הקורס של קידום אתרים אורגני במכללה ביחד עם ניר שי. אז היו רק אותנו ואת ג'ון ברייס והיה כיף גדול. ישבתי בכל המפגשים מאחור במשך חמישה מחזורים: דייקתי את הסילבוס ועיביתי אותו, תרגלתי עם הסטודנטים וכך מצאתי את עצמי יותר ויותר מקדמת אתרים מאשר מנהלת של המכללה ☺ בהמשך הוספתי תכנים של חווית משתמש ומדיה חברתית (כשפייסבוק נולד ואינסטגרם עוד לא היה בתוכניות).

מה את הכי אוהבת ב-SEO?

תמיד מרגש ומשמח אותי לראות בדשבורדים ובאנליטיקס את ההמרות. תכלס זה מה שקובע. מעבר לכך אני אוהבת לראות איך קידום אורגני הוא בדרך כלל האפיק שמביא את הלקוחות המבושלים והמוצלחים ביותר מבחינת ההחזר על ההשקעה. בקיצור – אוהבת שזה נותן ערך ללקוחות שלנו.. וזה נותן.

ומה את הכי לא אוהבת?

וואי זו שאלה קשה! שמרתי אותה לסוף ואז חזרתי אליה.

חסרה לי החשיבה והשיתוף הקולגיאליים שפעם היו הרבה משמעותיים. בנוסף חבל לי שיש שרלטנים שמלכלכים את התחום היפה הזה וקולגות שמזנים את התחום בתמחורים שלא באמת מאפשרים לתת ערך ללקוחות.

האם גם בעיניך תחום ה-SEO הוא יותר גברי באופיו?

לא. ממש לא גברי וגם ממש לא נשי. מעטים התחומים בכלל בעולם ובפרט בשיווק שלדעתי הם מגדריים. כל מגדריות מקצועית היא בעיניי תקלה של תרבות / חינוך.

האם אי פעם הרגשת שיש אפליה מגדרית בתחום מצד מעסיקים? בצד המקצועי? בצד הניהולי? מצד לקוחות?

רוב הגברים סביבי בכל המעגלים (אישיים ועסקיים) סופר מפרגנים. היו לי עובדים בודדים שהרגשתי שהיותי אישה לא בא להם טוב ונתקלתי בהערות של "יאללה תציגי לנו, לפחות יהיה משהו יפה להסתכל עליו" וגם ברור לי שהיו לי לקוחות פוטנציאליים שרצו לעבוד עם גבר (וואללה זה קורה גם להפך.. שמעדיפים נשים). אבל זה באמת בשוליים. אני אופטימית נצחית אז בעיניי זה משהו שיילך ויעלם ככל שאנחנו הנשים פשוט נתעלם ממה חושבים, אומרים, עושים אחרים.. ונפעל לפי הדרייב הפנימי שלנו ובלי לחשוב יותר מדי על הנושא המגדרי. ????

מה ה"אני מאמין" שלך בתחום המקצועי ולאן את מכוונת את עצמך בעתיד?

תמיד האמנתי בשיווק הוליסטי. הבאתי את המונח הזה לתעשייה לפני יותר מעשור, ועד היום הוא חלק בלתי נפרד מתפיסת העולם של המשרד שלנו. המותג הוא הדבר שאנחנו משרתים וצריך לוודא שכל הממשקים שלו משרתים אותו אותו בצורה הוליסטית: גם כלפי פנים (לעובדים וספקים) וגם כלפי חוץ (ללקוחות וללקוחות פונציאליים ואפילו לגיוס עובדים). קידום אורגני הוא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה של המותג וצריך לעבוד בסינרגיה עם יתר כלי השיווק שיש למותג. העתיד בעיני הוא עוד יותר חיבור למפגש הפיזי עם הלקוח, לעולמות השירות והמכירה (ואף הגיוס) – כצעד משלים לשיווק.

לסיום, ZEFO ואת: מה הפיצ'ר הכי משמעותי לך ב-ZEFO?

כמי שמנהלת את הדברים מלמעלה אבל משוגעת על התחום ועל הלקוחות שלי, ממש עוזרים לי המיילים בפוש – דוחות ממוקדים ועדכון על עלייה/ירידה במיקומים. זה קל ונוח לעקוב על הדברים ולהיות עם האצבע על הדופק.

לירז פוסטן, עצמאית

עוסקת בתחום: משנת 2008

עובדת עם ZEFO: שמונה שנים

שאיפות: לא להפסיק ללמוד, לשאול כל הזמן, להקיף את עצמי באנשים טובים שמוכנים לעזור ללא אגו.

הכי אוהבת ב-ZEFO: להפיק דוחות בקליק, שכל המידע מרוכז במקום אחד.

הכי התחברנו: "התרבות שעודדה גברים בעבודה יותר מנשים, נעלמה בשנים האחרונות כמעט לחלוטין, ומרגישים מגמה של העדפת נשים, שמצטיירות כמאורגנות ומסודרות יותר".

ספרי קצת על עצמך

אני בת 36, נשואה +3, מתעסקת בתוכן וקידום אתרים כבר 12 שנה ונהנית מכל רגע.
אני עצמאית, ואני ממנכלת את עצמי בעיקר ???? אני עוסקת בקידום אתרים וביצירת אסטרטגית תוכן מורכבת בתחומים תחרותיים בזירה הבינלאומית.

מקריירת משחק והשתתפות ב"כוכב נולד" הפכת לאושיית קידום אתרים. הכיצד?

אכן. הייתי שחקנית וזמרת. שיחקתי בהמון הצגות ואף בהרכב הווקה פיפל. במהלך הקריירה הזו נאלצתי ללמוד לשווק את עצמי ולבנות תכנים ברשת ומאוד אהבתי את זה. חיפשתי שילוב של חצי משרה בנושא והגעתי לחברת 888. שם למדתי את כל רזי המקצוע. ניהלתי 8 אתרים במקביל ומאוד אהבתי לראות תוצאות חיוביות. מרוב שאהבתי את המקצוע גם פרשתי מתחום הבמה והתיאטרון…. ממש שינוי קריירה.

קישורים, תוכן, טכני… מה את אוהבת בעבודת הקידום?

התחום הזה אף פעם לא נגמר. תמיד יש עוד הפתעות ועוד מעשיות שגוגל מכין לנו. בשנים האחרונות התחום נעשה מאתגר במיוחד, וצריך ממש לחשוב מחוץ לקופסא על מנת להגיע רחוק.

מה החלק הכי קשה בתחום?

הרבה פעמים אנחנו עובדים מתוך אינטואיציה וניסיון. זה לא כמו לבנות קמפיין ממומן ולהסתמך רק על דאטה, שיחסית קל להסביר אותה. כאן מגיע האתגר האמיתי שלנו: היכולת שלנו לנתח את העבודה לאחר מעשה יותר קלה מאשר לפני מעשה.

למה לדעתך יש פחות נשים מקדמות אתרים?

זהו תחום יחסית טכני, ונשים פחות נמשכות לתחום הזה. בתחום קידום האתרים תמצאו נשים שיותר מתחברות לצד של תוכן, ואופטימיזציה און-סייט מאשר דברים טכניים מורכבים. אני חושבת שעם השנים יש עוד נשים אמיצות ומוכשרות שמתחילות ללמוד ולהתמקצע ולהבין שהשד לא כזה נורא (או גברי).

יצא לך לחוות אפליה מגדרית מצד מעסיקים או לקוחות?

כשהייתי שכירה, לצערי היו חברות, שבאופן כללי, בתרבות ההעסקה, עודדו יותר גברים בעבודה מאשר נשים. אבל בשנים האחרונות זה נעלם כמעט לחלוטין, ואפילו המגמה היא לשכור אישה כי היא ״יותר מסודרת״ או ״מאורגנת״ וזה ניכר בתעשיה.

יש לנו רומן ארוך שנים איתך. רוצה לספר?

אני חושבת ש-ZEFO היה הכלי הראשון שנחשפתי אליו. ZEFO הוא הוא מהחלוצים שבתעשייה – השתמשתי בו להכל והוא כלי שעבר איתי מחברה לחברה, מצוות לצוות. בגלל ש-ZEFO זה פיתוח ישראלי אמיתי, היה לי נוח לבקש פיתוחים מסוימים, דוחות מקוסטמים, והשירות היה מדהים – תמיד!

מה הפיצ'ר הכי שימושי מבחינתך ב- ZEFO?

הדוחות שמופקים בקליק זה ה-דבר. הכי קל לעבוד כשהכל מרוכז במקום אחד. היה ונשאר כלי איכותי!

לסיום: שאיפות לעתיד?

שואפת לא להפסיק ללמוד, לשאול כל הזמן, להקיף את עצמי באנשים טובים שמוכנים לעזור ללא אגו. בעתיד דווקא הייתי רוצה להמשיך ולהרצות בכנסים בינלאומיים ובארץ (כן, חיידק הבמה עדיין ישנו) ולחלוק מהידע והניסיון שלי.

מיכל כהן, מנכ"ל ובעלים WebGuru

עוסקת בתחום: משנת 2007

עובדת עם ZEFO: פחות משנה

שאיפות: לאפשר למומחים ויועצים לשכור אתרים מקודמים עם מודל מכירתי משופר

הכי אוהבת ב- ZEFO: הדוחות שחוסכים לחברה זמן יקר ומעקב הקישורים שלא מצאנו במערכות אחרות.

הכי התחברנו: "קידום אתרים הוא תחום שדורש מגוון כישורים, שממילא לרוב לא תמצא אותם באדם אחד, אישה או גבר, אלא בעבודת צוות".

ספרי קצת על עצמך

בת 48, נשואה באושר ואמא לשלושה ילדים וחתול.

איך ולמה התגלגלת לעסוק בקידום אתרים?

מתוך סקרנות אישית וחיפוש עצמי. אחרי שילדתי את ביתי הבכורה החלטתי לעזוב את העבודה התובענית בהיי-טק. ישבתי בבית וגלשתי באינטרנט… התחום היה אז מאד חדש ובתולי ומסתורי, וחקרנו אותו קבוצה קטנה של אנשים בארץ. התחלתי להקים אתרים ולשחק עם קידום, להשתתף בפורומים ושם כבר קיבלתי פניות מלקוחות (שחלקם איתי עד היום!).

ספרי על WebGuru

אנחנו חברה קטנה שמתמחה ב- SEO מוכוון תוצאות, ומספקת גם שירותי הקמת אתרים, ניהול וכתיבת תכנים, קמפיינים ושיפור יחסי המרה.

כמנהלת, את רואה הבדלים בין אופי עבודה נשי לעומת גברי?

אני כמעט רוצה לענות שגברים הם יותר טכנים, יותר תחרותיים, שנשים יותר מאורגנות, שירותיות, יותר חזקות בתוכן, במערכות יחסים… העניין הוא שאני כבר שנים ארוכות מעסיקה נשים וגברים, ולכל אמירה כזו, יש לי דוגמא נגדית, אז למדתי להשתחרר מסטיגמות ולהסתכל על החוזקות והחולשות של כל אדם בלי קשר למגדר.

בשורה התחתונה, קידום אתרים הוא תחום שדורש מגוון כישורים, שממילא לרוב לא תמצא אותם באדם אחד, אישה או גבר, אלא בעבודת צוות.

את מרגישה שלקוחות פוטנציאלים מעדיפים לעבוד מול גברים?

אני אחלק את הלקוחות לשני סוגים: אלו שהכי חשוב להם לנצח את המתחרים, להיות ראשונים בגוגל, ואלו שהכי חשוב להם לקבל שירות: אמין, נאמן ואיכותי. אז בעבר, הרגשתי איזשהו קושי מול הקבוצה הראשונה ואיזשהו יתרון מול הקבוצה השניה. הקבוצה הראשונה הגיעה יותר סקפטית או אפילו מראש פנתה לחברות הגבריות יותר. אבל עם השנים, אני מרגישה שמסתכלים יותר על הרקורד והתוצאות ופחות על המגדר.

מה מעניין אותך ומה לא מעניין אותך בקידום אתרים?

מעניין אותי יותר המאקרו ופחות המיקרו. מעניינת אותי האסטרטגיה, המחקר המקצועי, הפיצוח, התחרות, הניתוח. פחות מעניינת אותי ההתעסקות עצמה, בדיקות טכניות, קישורים וכו'.

מה ה"אני מאמין" שלך ולאן פניך?

אני מאמינה גדולה ב- SEO. יחד עם זאת, למרבית העסקים הקטנים הוא לא מתאים. עקב חוסר תקציב ואורך נשימה, מרביתם מתפשרים על אתר לא מספיק טוב/מקדם לא מספיק טוב/תוכן לא מספיק טוב/שיווקיות לא מדוייקת מספיק, וכך מבזבזים זמן וכסף ומוצאים את עצמם מותשים ומאוכזבים.

אנחנו מנסים לפתור את הבעיה הזו: במקביל לעבודה עם לקוחות שכן יש להם תקציב, אנחנו עובדים על מותג חדש שלנו, בשם Experts, שיאפשר למומחים בתחומי יעוץ שונים לשכור מאיתנו איזורים באתרים מקודמים, עם פיצ'רים מכירתיים ייחודיים שפיתחנו.

לסיום: מה הפיצ'ר הכי שימושי לך ב-ZEFO?

הדוחות ומעקב הקישורים. הדוחות חוסכים לי עשרות שעות עובדים. תיעוד ומעקב אחרי החלפות קישורים זה כלי חשוב מבין הכלים לקידום אתרים של ZEFO, שלא מצאנו במערכות אחרות.

לירז אפרמוף, מנהלת מחלקת SEO, פרסום אברהם

עוסקת בתחום: משנת 2016

עובדת עם ZEFO: שנתיים

שאיפות: להגיע לעצמאות מקצועית וכלכלית

הכי אוהבת ב ZEFO: עושה לי סדר בראש, וזה הכי חשוב מבחינתי.

הכי התחברנו: "לפצח מצבים מורכבים, לשבת שעות על גבי שעות, להבין משהו ולראות תוצאות זה מדהים בעיני".

 

ספרי קצת על עצמך

בת 36, נשואה לרונן ואמא להרמיון (8) ולנון (5) האושר שלי חיי. ישראלית גאה ומושפעת מהתרבות הצרפתית המדהימה עקב כך שגרתי שם 8 שנים. אוהבת לשוחח עם אנשים חכמים, חיה את הרגע ומשתדלת לחשוב על העתיד. עוסקת ב- SEO ארבע שנים. מרגיש לי כל החיים, עם צמא לעוד בכל יום שעובר.

את מנהלת את מחלקת ה-SEO בפרסום אברהם?

כן, נכון, השם נשמע קצת מיושן להרבה אנשים להם סיפרתי היכן אני עובדת,. אך מדובר במשרד פרסום גדול ונחשב שעובד עם המותגים הגדולים והחמים בשוק. אני שמחה שנפל בחלקי להיות חלק מהחברה הזו.

איך התגלגלת מצרפת להיות מקדמת אתרים בישראל?

צירוף מקרים מוזר שהוביל לשינוי מדהים בחיים שלי – כשנחתתי בארץ הכריחו אותי לעשות קורס נהיגה מונעת (לא עשיתי שום עבירה…) ושם הכרתי בחורה שעוסקת בתחום. היא סיפרה לי על התחום ומאז אני לא מפסיקה לדבר על זה.

לא הרתיע אותך להכנס לתחום עם רוב גברי מובהק?

אני אף פעם לא פועלת לפי נורמות ותוויות שמדביקים וכך מחנכת את ילדיי. SEO הוא לא תחום גברי כבר מזמן. אני מכירה נשים מקצועיות ואיכותיות שעובדות בתחום. קורה לי כל כך הרבה שגברים ניגשים אליי עם בעיות טכניות ואני פותרת אותן ביתר קלות ואני לא רואה בזה "אישו".

אני חושבת שכמו שמאחורי כל גבר מוצלח יש אישה תומכת, גם ההיפך הוא הנכון, ללא בעל תומך כמו בעלי – לא הייתי מגיעה למה שאני היום.

האם הרגשת אפליה או קיפוח בראיונות עבודה או מצד מעסיקים?

בהחלט לא. בראיונות עבודה אף פעם לא הרגשתי אפליה. להיפך, הרבה גברים מרגישים ורואים את התשוקה שיש בי ל- seo. אני יכולה לומר בקול רם שהעובדה שיש לי פיות קטנים להאכיל בבית נותנת בי כוחות הרבה יותר חזקים מהרבה גברים שהכרתי בתחום. תמיד התחשבו בעובדה שאני לא יכולה לתת משרה מלאה והמעסיקים שלי יודעים שכשאני נוכחת אני נותנת את ה- 100% שלי וזה לא מובן מאליו בכלל.

מה החלק שאת הכי אוהבת בעבודה כמקדמת אתרים?

קידום אתרים זה יותר מסתם "עבודה", זו דרך חיים! אני אוהבת את האופן המהיר שבו הדברים משתנים וצריך לדעת להתאים את עצמך למצבים חדשים בכל פעם מחדש. לפצח מצבים מורכבים, לשבת שעות על גבי שעות, להבין משהו ולראות תוצאות זה מדהים בעיני.

מה חסר לך בעבודה?

העובדה שאין לי זמן להגיע לכנסים והרצאות בתחום. אני יודעת עד כמה זה חשוב אך בתור אמא במשרה יותר ממלאה זה די בלתי אפשרי. אני משלימה את הפער בקריאת מאמרים וצפייה בסרטונים באופן יומיומי אך אין אותו אפקט.

איך נחשפת לראשונה ל- ZEFO?

איך אפשר שלא להיחשף? היום כל סוכנות/חברה נחשבת חייבת את הכלי המדהים הזה. הדבר הראשון שאמרתי למנכ"ל החברה כשהגעתי לפרסום אברהם – "אני רוכשת זפו ועכשיו!"

מבחינת הצוות אני מתקשרת באופן יומיומי עם איתמר כשבכל פעם שאנו מדברים נדמה שאנחנו מכירים כבר שנים וזה מה שיפה. איתמר מסביר בפשטות ובקלות דברים שיכולים להישמע על ידי אחרים כמורכבים ומסובכים.

מה הפיצ'ר הכי משמעותי לך ב- ZEFO?

זפו עושה לי סדר בראש וזה הכי חשוב מבחינתי. קשה לי לבחור פיצ'ר אחד, יש כל כך הרבה ואני בטח לא מכירה הכל. הפיצ'ר הכי שימושי לי הוא בדיקת הדירוגים שאני מבצעת כל יום.

לסיום, מה ה"אני מאמין" שלך בתחום המקצועי ולאן את מכוונת את עצמך בעתיד?

אני מאמינה שעל מנת להיות מקצועי, אדם צריך ללמוד דברים חדשים בכל יום שעובר ולא ליפול לשגרה סטטית, לא לפחד לעשות טעויות, כי מהן לומדים, ליפול כי משם קמים וכשקמים בד"כ אנחנו יותר חזקים. בעתיד? וואו, בקצב שהדברים זזו והשתנו עבורי עד היום בתחום קשה לי לומר. בגדול, אני מכוונת לעצמאות מקצועית וכלכלית.

אנחנו יודעים כמה כולם עסוקים

נשמח לעדכן כשעולה מאמר ששווה את הזמן שלך