סכמה – ביטוי מקוצר  למיקרו נתונים המוצגים במנועי החיפוש, כמקדמי אתרים יש לנו אינטרס לשפר ולהעשיר את תוצאות החיפוש בהקשר של האתר שלנו, וסכמה זו אחת הדרכים לעשות זאת יחסית בקלות ובמהירות,  כיצד הנתונים הללו מתבטאים במציאות? איך הם יתרמו לנו? כל התשובות במאמר.

מהי סכמה?

סכמה (באנגלית: Schema) הנו קוד HTML, שנועד לשיפור תוצאות החיפוש בגוגל.
מקדמי אתרים? כנראה שאתם מתמקדים בדברים הבאים בחיפוש:

  • כותרת – Title.
  • כתובת העמוד / URL.
  • תיאור – Description.

לצד הנתונים הללו, קיימות סכמות, אשר מעשירות את התוצאות בשלל דרכים. במודע או לא, בוודאי יצא לכם להיתקל בסכמה אחת או שניים לכל הפחות. הנה כמה דוגמאות:

סכמות בחיפוש מתכון – בעת חיפוש מתכון, צפויות להופיע בפניכם כמה סכמות. לדוגמה: CookTime (זמן הבישול), Calories (הקלוריות), Cooking Method (שיטת הבישול) ועוד.

סכמות בחיפוש מוצר – מחפשים מוצר, שירות? סביר להניח שתתקלו בסכמה מסוג Rating (דירוג). הדירוג מוצג בכוכבים, כפי שניתן לראות בתמונה:

אלו שתי הסכמות הנפוצות ביותר בישראל ,במנוע החיפוש בחו”ל קיימות מעל ל־100 סכמות נוספות!

סכמות – למה הן נועדו? איך הן עוזרות לי?

עם כל הכבוד לנוחות, איך סכמה תעזור לי? סכמה מעשירה את תוצאות החיפוש ומאפשרת לכם לזכות ביותר "שטח נדל"ן" בתוצאות החיפוש. לכן, צפוי שיפור בתוצאות הקידום האורגני של האתר ועלייה בנתוני ה־CTR מה שיוביל ליותר תנועה לאתר.

ועכשיו, כשהבנו איך סכמות עוזרות לנו, נבין למה הן קיימות: ייעודן העיקרי הוא סימון מידע / הדגשתו בתוצאות החיפוש. איך בדיוק? טוב, דרך הצגה משתנה מסוג סכמה אחד לאחר: סכמת ספר, קורס, עסק מקומי, ואפילו משרות – כולן שונות, אך על בסיס אותו עיקרון. בואו נראה כמה דרכים לסימון מידע:

  • מוצר – סכמת מוצר (Product). בה, נוכל להציג מידע ממש כמו בחנות: מחיר המוצר, דגם, קטגוריה, מותג ואף תמונה. מרבית סכמות המוצר נראות ככה:
  • סרט: אם למוצרים יש סכמות, למה שלסרטים לא יהיו? בסכמה הזו, נוכל להציג את ציון הסרט, שפת המקור, כמות המדרגים, הציון הסופי וכו'. מבולבלים מהפרטים? להלן תמונה להבהרה:
  • אירוע: באתר ויקיפדיה העולמי, נוכל למצוא שלל סכמות אירוע. למשל, בחיפוש האירוע המוכר “קומיק-קון”, נוכל למצוא כמה סכמות בחיפוש. מן הסתם, כולן יכילו פרטים שונים על האירוע, מיקומו, זמן קיומו ועוד. ושוב, כך זה נראה:
  • עסק – סכמה אינפורמטיבית: שעות הפעילות, כתובתו ומידע נוסף.

ועוד, ועוד! האמינו לנו… הן לא נגמרות.

יתרונות השימוש בסכמה

לא חסרים יתרונות לשימוש בסכמות. להלן חלק מהם:

  1. הגדלת ה־CTR, ללא שינויים ויזואליים בעמוד – On Page.
  2. העלאת כמות הכניסות לאתר \ מיצוי פוטנציאל התעבורה מביטוי X.
  3. הבלטת התוצאות האורגניות, לעומת תוצאות רגילות.
  4. מתן התשובה לגולש בצורה המהירה ביותר – “נקודות זכות” לטובתנו אצל גוגל.

וזוהי רשימה חלקית בלבד ????

פורמטים של סכמות – במה להשתמש?

נכון להיום, שני פורמטים של סכמות נמצאים בשימוש ברחבי העולם: Micro-data (מיקרו-נתונים), ו־Json-LD.

מהו Micro-data?

לא ניכנס יותר מדי לדקויות הטכניות, אלא פשוט נציין שמדובר בקוד בשפת HTML. בעזרתו, מועבר המידע לבוטים של גוגל, שמאפשר להם להעשיר את תוצאות החיפוש. במילים אחרות, Rich Snippets (תוצאות מורחבות).

אל תטעו, מיקרו נתונים הנם רק כלי! הם מספקים למנועי החיפוש מידע, ותו לא. למעשה, לא מדובר ביותר בהמלצה להצגת מידע. האלגוריתם עצמו מתחשב בה, ומכניס אותה אם מצא לנכון. בכך, המיקרו דאטה מסייעת לגוגל ולמנועי החיפוש השונים בהבנת המידע בדפי האינטרנט לעומק.

באמצעות קטעי קוד ב־HTML, נמליץ לגוגל להציג מידע שימושי לגולש. לרוב, ניעזר בתוסף וורדפרס לשם כך. לחלופין, נוכל לתכנת זאת ידנית, במידה ויש לנו ידע בתכנות.

Schema.org? מה זה?

אתר Schema.org הוא פרויקט קהילתי גדול, שהגו מיטב המומחים בעולם: החל מ-Google ועד ל- Bing ו-Yahoo! . מטרת הפרויקט היא “חינוך” בנושא הטמעת סכמות נכונה. באמצעותו, הם מקווים ללמד בעלי אתרים/מתכנתים להטמיע סכמות כמו שצריך, ובכך הם מהווים “סביבת תמיכה משותפת” למעשה.

שימו לב: כלל קטעי הקוד באתר מהווים תמצית לבניית סכמה בלבד.

בסופו של דבר, האתר מספק “תמונה חלקית”. בתור מתכנתים, נצטרך להשלים אותה בעזרת הידע שרכשנו. אין מי שיעשה זאת בשבילנו.

מהו Json-LD?

בניגוד למיקרו דאטה הנכתבת ב־HTML, קוד Json-LD נכתב בשפת ג'אווה-סקריפט (JavaScript). גם הוא מסייע למנועי להבין טוב יותר את תוכן הדף. במילים אחרות, הוא מעין “מתורגמן” עבור גוגל, שנעזרת בו לפיענוח קבצים/פורמטים וכו' – קיצור תהליכים.

המלצה אישית: בעינינו, מיקרו דאטה עדיפה. רוב האנשים משתמשים בה, בעיקר מכיוון שהיא תומכת בשפת HTML, שנחשבת לקלילה יחסית. לאלו בלי רקע בתחום התכנות, JavaScript תהיה סיוט של ממש לעומתה. לכן, היינו ממליצים בכלליות להיעזר במיקרו דאטה. עם זאת, גם אם תבחרו להשתמש ב־JSON – אין שום בעיה בכך.

האם צריך לדעת לתכנת?

כמו בכל דבר, ידע בתכנות יסיר מגבלות ויחסוך אלפי שקלים. הודות לו, לא נזדקק למתכנת, ונוכל לבנות דברים ייחודים לנו, מאשר להישען על “יצירות” אחרות (ערכות נושא, תוספים וכו'). אולם, אם אין לנו את הידע, לא נוכל להוסיף קוד בעצמנו, בצורה המקצועית ביותר. ובכל זאת, עדיין ישנן דרכים רבות להוספת סכמה ללא ידע בתכנות. מה שמוביל אותנו לפסקה הבאה…

אז… איך אוכל להוסיף סכמה באתרי וורדפרס?

כפי שציינו, רקע מקדים בתכנות בהחלט יועיל לנו. אולם, גם לאלו שאינם מהתחום יש פתרון (ידע באנגלית – חובה!). כמו בכמעט כל בעיה, תוספים במערכת וורדפרס יסייעו לנו (למה לא?).

בתחום הסכמות, להלן 4 תוספים שאני “לא זז בלעדיהם”:

  • KK Star Ratings – תוסף אשר יספק סכמות מסוג "Rating", דירוגי כוכבים.
  • WP Faq Schema – ייתן לנו גישה לסכמות מסוג FAQ (שאלות ותשובות).
  • Scheme All in One – תוסף אחד, שמציע כמה וכמה סוגי סכמות.
  • Rank Math – לאחרונה, היה "באז” סביב התוסף בקהילת ה־SEO בארץ ובעולם. מלבד יכולות קידום האתרים המרשימות והנוחות שלו, הוא מציע כמות גדולה של סכמות באתר: כ־13 סוגי סכמות, ביניהם: סכמות מסוג רייטינג, שאלות ותשובות (FAQ) וכו'.

ועוד. לא חסרים תוספים כאלו.

בחיפוש תוסף חדש, מומלץ להקליד את המונח: "Scheme", אולי “תיפלו” על תוספים מעניינים נוספים.

במקרים מסוימים, בהם הלקוח מעדיף הטמעה ידנית, נוכל להיעזר בגנרטורים (מחוללים). ישנם המון מחוללים לשם כך, והטוב מכולם, בעיניי, הוא: Web Code Tools. דרכו, נוכל פשוט לבחור ברכיב שנרצה להטמיע באתר, להזין את הפרטים הרלוונטיים ולהטמיע את הקוד – פשוט וקל.

*לחלופין, נוכל לבחור גם ב־JSON בתפריט הצדדי, במקום Micro-data – הבחירה בידיכם.

כמו כן, לאחר הטמעת הסכמה, תוכלו להריץ בדיקה, ולברר האם הכל פועל כהלכה.
תוכלו לעשות זאת דרך הכלי לבדיקת נתונים מובנים של גוגל.

לסיכום – מה למדנו?

למדנו מהי סכמה, כיצד היא תורמת ומסייעת לנו להתבלט על פני אחרים, מהם היתרונות בה ועוד… ללא ספק, נושא הסכמות מעניין למדי, ובעל יישום קריטי במנועי החיפוש כיום. כעת, כל הידע בידיכם, ומכאן אתם תבחרו כיצד להתקדם בתחום.

עזרנו? חידשנו לכם? כל השאר “בונוס”!

לקוח זפו: אייל רחמים - Digitouch

אייל רחמים

מייסד חברת דיגיטאץ' ובעל ניסיון של מעל 10 שנים בשיווק הדיגיטלי. אייל מנהל בלוג מוביל בשם seolinks עם כל החדשות והעדכונים החמים בעולם ה- SEO.

אנחנו יודעים כמה כולם עסוקים

נשמח לעדכן כשעולה מאמר ששווה את הזמן שלך