Google core update

עדכוני ליבה בגוגל: מה אנחנו יודעים עליהם?

אחת ל 3-4 חודשים זה קורה: ציוץ אחד בטוויטר מתריע על עדכון ליבה שמתחיל להתגלגל, ואנחנו מבינים: גל גדול עומד לשטוף את תוצאות החיפוש ולשנות את הדירוגים האורגנים של חלק גדול מהאתרים.

אז מה זה עדכון ליבה? מה ההבדל בין עדכון ליבה לסתם עדכון, ואיך אפשר לתקן אתר שנפגע בעדכון ליבה? התשובות לפניכם.

מה זה עדכון ליבה?

גוגל מעדכנים את אלגוריתמי הדירוג כל הזמן. למעשה, כל יום מתרחש לפחות עדכון אחד שמשפיע על תוצאות החיפוש.
אנחנו רואים את השינויים בתוצאות החיפוש מידי יום, אבל רובם לא משפיע באופן ניכר על התנועה באתר וודאי שלא על הלידים.
מידי פעם מורגש עדכון מטלטל יותר. ישנם מצבים בהם גוגל רוצה שנשפר את האתר ולכן היא מודיעה מראש על מהות העדכון (למשל עדכון שקשור למהירות הטעינה או מעבר מ-HTTP ל-HTTPS), וישנם מצבים בהם גוגל מעדכנת "בשקט" ומשאירה אותנו באפלה בכל הנוגע למהות העדכון.
ויש את עדכוני הליבה…

עדכוני ליבה הם עדכונים מערכתיים גדולים שמתרחשים 3-4 פעמים בשנה. העדכונים פועלים באופן גורף, בכל השפות והמדינות, והם משפיעים גם על התוצאות האורגניות וגם על google discover.

גוגל מעדכנת מראש, רגע לפני שעדכון הליבה יוצא לדרך. (הדיווח הראשוני, אגב, עולה בטוויטר של seachilaison. מומלץ לעכוב).

עדכוני הליבה אינם ממוקדים סביב אתרים מסויימים או תחומים מסוימים, הם לא קשורים לגורם ספציפי כמו קישורים או מהירות טעינה, הם לא פועלים כנגד מי שהפרו הנחיות של גוגל או "לא קידמו מספיק טוב את האתר".
מדובר בשיפורים ביכולת של גוגל להעריך אילו תוצאות טובות ורלוונטיות יותר ואילו פחות.

כמה זמן נמשך עדכון ליבה?

מנסיוננו, כבר תוך יום-יומיים מרגע ההכרזה, רואים שינויים חזקים בתוצאות החיפוש, גם ב google.com וגם בגוגל ישראל. אולם חלק גדול מהשינויים חוזרים למצבם הקודם תוך כ 10 ימים. ההנחה היא שגוגל מכילה את העדכון על כל תוצאות החיפוש, ולאחר מכן מבצעת תיקון של תוצאות שהתגלו כ-false negative, כלומר נפגעו בטעות.
כך שניתן לסכם, שחלק מהשינויים יתגלו תוך ימים בודדים, אך ההתייצבות המלאה תקרה לאחר כ 10 ימים.

למידת מכונה: האם זו המהות של עדכוני הליבה?

הדיעה הרווחת היא שעדכוני הליבה קשורים לבינה מלאכותית (Artificial Inteligance AI), או ליתר דיוק ללמידת מכונה (Machine learning – ML).
כחברה שממצבת את עצמה בחזית הטכנולוגיה, גוגל מובילה גם את השימוש בלמידת מכונה כחלק משמעותי בתהליך דירוג תוצאות החיפוש.
בשנת 2015 הכניסה גוגל לשימוש את אלגוריתם למידת המכונה Rank Brain שנחשב לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על תוצאות החיפוש.
למידת מכונה מאפשרת לגוגל לשפר כל הזמן את תוצאות החיפוש ואת פענוח כוונת שאילתות החיפוש ללא צורך בהגדרה אנושית של אופן הדירוג.

כדוגמא לשימוש בלמידת מכונה אפשר להסתכל על האופן שבו גוגל בוחנת את מדדי E-A-T. הסברה היא שלא נקבע מראש אלגוריתם שמודד מדדי E-A-T. מודדי איכות אנושיים בודקים ידנית מספר רב של אתרים ונותנים להם ציונים. אלגוריתמים של למידת מכונה מזהים את הקשר בין ציוני המדרגים לבין המדדים המוכרים המסורתיים (למשל קישורים), וכך משקל כל אחד מהמדדים נקבע באופן אוטומטי בהתאם. זוהי רק דוגמא אפשרית אחת לשימוש בלמידת מכונה. כיוון נוסף הוא למידת כוונת משתמש בשאילתות חיפוש מורכבות: למעשה למידת שפת החיפוש.

בעבר הרחוק ניתן היה לנתח עדכונים ולגלות איזשהו מכנה המשותף לאתרים שנפגעו, איזשהו דפוס שמאפיין את העדכון. העדכונים היו מבוססי סיגנלים מסורתיים של SEO, וככאלה, הם פשוט לא היו טובים מספיק.
בשנים האחרונות, לא ניתן למצוא שום דפוס שמאחד את האתרים שניצחו או הפסידו, אבל כן ניתן לראות שבגדול, העדכון כן משפר את תוצאות החיפוש: התוצאות שמתקדמות הן באמת ראויות יותר. בעינינו זו עוד הוכחה שמדובר באלגוריתמים מתקדמים שמבוססים על למידת התנהגות גולשים.

שאלת השאלות: מה לעשות אם האתר שלי נפגע בעדכון ליבה?

אז ההערכה שלנו היא שגוגל לומד מהם המאפיינים של דף איכותי ואמין, ובוחן כל דף בהתאם למדדים אלו. סביר להניח שאופן הבחינה משתנה בהתאם לנישה של האתר.

רלוונטיות:

כפי שציינו, גוגל משפרת את יכולת הלמידה שלה בהבנת כוונות החיפוש.
כשבחנו באופן מעמיק את השינויים בעדכוני ליבה, ראינו דגומאות רבות בהן גוגל הורידה תוצאות שהן לא מספיק ממוקדות לשאילתת החיפוש ונתנה עדיפות לתוצאות הרלוונטיות יותר.

מנסיוננו, קל מאד לשפר דירוגי דפים שאינם רלוונטים מספיק.
ראשית, הגדירו מיהם ביטויי המפתח שאליהם מכוון הדף.
שנית, שאלו את השאלות:

  1. מה כוונת הגולשים המחפשים ביטויים אלה? מה התשובות שהם מצפים לראות?
  2. האם הדף שלכם ממוקד לביטויים האלה? האם הכותרת ופתיחת המאמר מעידים על כך?

במקרים רבים תגלו שהדף מפוזר מידי על כמה נושאים וכדאי להפריד, למקד ולהרחיב כל נושא בדף נפרד.
הפרדה כזו, לרוב משפרת את תוצאות הדירוג די מהר.
דוגמא: ביטוי מפתח: "קוליטיס תפריט".
הדף שלכם נפתח בהסבר על מה זה קוליטיס ומה התסמינים ובהמשך מציע גם תפריט.
הכותרת לא משקפת את ביטוי החיפוש והרלוונטיות של הדף לא מושלמת.
פצלו את הדף לדף אחד על תסמינים ודף נוסף על תפריט. בדף התפריט הרחיבו את הנושא, תנו מספר תפריטים, כסו את החיפושים. הסתכלו מה מציעות התוצאות שמדורגות למעלה ותוודאו שאתם לא פחות רלוונטים מהן.

איכות:

אין תשובה אחת לשאלה מה זה דף איכותי. התשובה תלויה באופי ביטוי החיפוש.
טקסטים ארוכים ומפורטים עובדים מצוין בגוגל כשמדובר בביטויי ידע. תמונות וסרטונים יכולים לעשות עבודה מצויינת בביטויים אחרים. אבל בכל המקרים, הדבר החשוב ביותר הוא לתת מענה שלם, מקיף ומדויק לביטוי החיפוש.
אם הדף שלכם נפגע בעדכון ליבה, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות הנוגעות לאיכות הדף:
עד כמה תוכן הדף מקיף ומעמיק? מעודכן? ייחודי?
האם הטייטל שמופיע בגוגל משקף את תוכן הדף? מושך להקלקה מצד אחד ולא קליקבייטי בהגזמה מצד שני?
האם הדף שלכם הוא פשוט שכתוב של מקור אחר או שיש בו ערך מוסף משמעותי?
עד כמה הדף שלכם ראוי לשיתופים? עד כמה אתם גאים להמליץ עליו לחברים?
האם הדף מוגש בצורה מעניינת ונוחה? תנו דגש על נראות במובייל. שם נמצאים מרבית הגולשים שלכם וגוגל חוזרים ומצהירים ששם יש לשים את הדגש.

E-A-T: מומחיות, סמכותיות ואמינות Expertise, Authoritativeness, Trustworthine

E-A-T הוא ככל הנראה החלק המשמעותי ביותר בעדכוני הליבה.
המטרה של גוגל, בפרט בתחומי בריאות ו Y-M-Y-L, היא לתעדף דפים שנכתבו ע"י מומחים ושמסתמכים על מקור סמכותי ואמין.

בדקו עד כמה הדף מקרין מומחיות, סמכותיות ואמינות:

  • האם ברור מי כתב את הדף? האם יש מספיק פרטים אודותיו ואודות הגוף והאנשים שעומדים מאחורי האתר?
  • האם אתם מספקים סימוכין למידע שלכם? כאשר אתם מספקים נתונים, מחקרים, חדשות, שלבו קישורי רפרנס.
  • עד כמה כותב האתר הוא מומחה בתחום?
  • אם האתר שלכם מכיל מידע שגוי? מיושן?

נניח לדוגמא שהאתר שלכם מציע טיפול באקנה בעזרת מסיכת אבוקדו. הדף שלכם מסביר היטב על השיטה שלכם, הסבר מפורט שכולל סרטונים ותמונות לפני ואחרי. הדף הטוב הזה אולי ידורג מצוין על "טיפול באקנה בעזרת אבוקדו" אבל הוא לא יהיה מדורג על "טיפול באקנה" אם השיטה שלכם נתפסת על ידי מרבית הגולשים כלא אמינה ואם אתם לא מספקים ראיות על כך שאתם מומחים ברפואת עור. כדי להיות מדורגים למעלה על "טיפול באקנה" תצטרכו או לספק מספיק ראיות משכנעות או להוסיף לדף את השיטות שגולשים כן מצפים לראות. ורצוי שתעשו את שתיהם.

כדי להבין לעומק את אופן בדיקת מדדי E-A-T, מומלץ לקרוא את הנחיות גוגל למדרגי האיכות. מדובר במסמך ארוך מאד אבל חשוב לכל מנהל אתר. כאמור, מדרגי האיכות לא קובעים באופן ישיר את תוצאות החיפוש, אלא מהווים מודל שעל פיו גוגל משפר את האלגוריתמים שלו.

הסטוריית עדכוני הליבה בגוגל

4 במאי 2020
13 בינואר 2020
24 בספטמבר 2019
3 ביוני 2019
12 במרץ 2019
1 באוגוסט 2018
17 באפריל 2018

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *